Stillhet i förskola och skola : steg för steg
Anna Bornstein visar i Stillhet i förskola och skola hur vi skapar en lugn och trygg miljö för barn och elever så att mår bra, lär sig och utvecklas. Hon gör det utifrån tjugo års erfarenheter av mindfulness och annan stillhetsmetodik i förskolan, grundskolan och gymnasiet. Metodiken i boken bygger på fyra övningsformer – stillhet (mindfulness m.m.), beröring, reflektion och rörelse (qigong/yoga) – och har utvecklats inom den ideella föreningen Drömmen om det goda.
Boken riktar sig till pedagoger, skolledare och alla som insett stillhetens betydelse för barn och unga. Lärarnas arbete och deras reflektioner och erfarenheter återges. Barnens och elevernas respons får vi också ta del av, liksom av övningarnas effekter, belysta med hjälp av bland annat medicinsk och neurologisk forskning.
Stillhet i förskola och skola har skrivits Anna Bornstein, författare till ett dussintal böcker och initiativtagare till Drömmen om det goda. Boken är en guldgruva för alla pedagoger, förskolechefer och rektorer som tar skollagens krav på en lugn och trygg miljö för våra barn och elever på allvar. Bokens många övningar och praktiska exempel ger stöd och inspiration för alla som upptäckt att barn och unga älskar stillhetsstunder och ser dess positiva effekter.
OM FÖRFATTAREN
Anna Bornstein är författare, journalist och föreläsare med lång erfarenhet av att möta pedagoger, barn och elever i alla skolformer och åldrar. Anna Bornstein skrev under många år på Svenska Dagbladets Idag-sida om existentiella perspektiv, meditation, djuppsykologi och ickevåld. Hon har bland annat skrivit böckerna Kroppskänning (1999), Intuition (2000) och Den samiska vandringsrösten (2002). Anna Bornstein är också initiativtagare till den ideella föreningen Drömmen om det goda (http://dreamofthegood.org/) och har varit med och utvecklat dess metodik.
Stillhet i förskola och skola – steg för steg har skapats i nära samarbete med Ann-Kristin Källström-Sundgren, förskolechef i Norrköping och pionjär med Drömmen om det goda i förskolan. Genom hennes pionjärinsats blev Norrköping 2008 pilotkommun för Drömmen om det goda och i dag vävs stillheten in i många av dess förskolor och skolor. Erfarenheterna från detta arbete skildras utförligt i boken.