Bläddra

Värderingskonflikter i praktiken

Köp här

Värderingskonflikter i praktiken

Köp här
Ibland ställs vårdpersonal inför situationer där svåra värderings-konflikter måste hanteras. Det finns många idéer och mycket skrivet om hur dessa situationer borde hanteras. Betydligt mindre kunskap finns dock om hur sådana situationer faktiskt hanteras. Denna studie visar hur vårdpersonal vid en neonatal intensivvårdsavdelning, där för tidigt födda och sjuka nyfödda barn vårdas, hanterar ambivalens. Det är situationer där frågan om till vilket pris livet ska upprätthållas står i centrum. Det är vårdpersonalens sätt att hantera ambivalens som är i fokus. I centrum för vårdpersonalens ambivalens-hantering finns de för tidigt födda barnen och deras föräldrar. Hur hanteras osäkerheten, ovissheten och kluvenheten? Vilken roll spelar det sociala samspelet inom vårdgruppen? Hur påverkas ambivalenshanteringen av de skillnader som finns mellan olika yrkesgrupper? Hur påverkas ambivalenshanteringen av relationerna mellan föräldrar och personal? Frågan om hur denna praktik faktiskt går till har belysts genom en längre observations-studie vid en neonatal intensivvårds-avdelning samt genom ett flertal intervjuer med personal om deras upplevelser av ambivalenshantering i sin arbetsvardag. Genom analyser av observerade händelser och intervjuer visar för-fattaren hur hanteringen av ambivalens kan delas in i lika faser under vilka relationerna mellan föräldrar och personal fungerar på olika sätt. Författaren diskuterar hur kunskaps-produktion går till och vilka kvalitéer denna kunskap måste rymma för att underlätta hanteringen av de svåra situationerna. Det sociala samspelet som har betydelse för denna kunskaps-produktion är också central för förståelsen av hur värderingskonflikter hanteras. Karin Götlind är verksam vid socio-logiska institutionen vid Uppsala Universitet. Detta är hennes doktorsavhandling.