Sökresultat för Agneta Bronäs...
Rensa filter?
Ämnesdidaktik − en undervisningskonst är en grundbok som svarar mot det behov av ämnesdidaktiska kunskaper som tydligt uttrycks i intentionerna i den nya lärarutbildningen. Författarna, Agneta Bronäs och Niclas Runebou, presenterar en modell för ämnesdidaktik som både stödjer lärare och blivande lärare i deras…
Detta är en grundbok som svarar mot det behov av ämnesdidaktiska kunskaper som tydligt uttrycks i propositionen till ny lärarutbildning.
Undervisning innebär en förändring av ett ämnesinnehåll. I ämnet finns en didaktisk möjlighet eller undervisningspotential som kan förverkligas i undervisning. En central del av…
I all yrkesutbildning behövs en praktisk kompetens utöver de teoretiska grunderna. Men hur formas denna praktiska kompetens? Och vad ligger bakom våra föreställningar om ”teori” och ”praktik”. Denna antologi med alla sina lärda, inspirerande och insiktsfulla bidrag vänder sig till verksamma…
Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.
Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och…
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Vad innebär det att vara en professionell lärare eller förskollärare? Mentorn som kollega och bedömare, hur går det ihop? Vilket ansvar har rektor och förskolechef under…
Möjligheter med det nya mentorskapet
Vad innebär det att vara en professionell lärare eller förskollärare? Mentorn som kollega och bedömare, hur går det ihop? Vilket ansvar har rektor och förskolechef under introduktionsåret?
Dessa och många andra frågor tas upp i Mentorskap i skola och förskola. Författarna diskuterar…