Bläddra

Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik

Kategorier: Ämnesområden inom filosofi Etik och moralfilosofi Filosofi Filosofi och religion Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation

Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik

Kategorier: Ämnesområden inom filosofi Etik och moralfilosofi Filosofi Filosofi och religion Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
Köp här

Den här boken handlar om de etiska och moraliska frågor som ständigt är närvarande i skolans vardag. Bokens två delar behandlar dels den etik som styr lärares professionella handlande, dels de moraliska värden och normer som lärare förmedlar till eleverna.

Boken bygger på lärares och elevers berättelser och erfarenheter och ett antal exempel och fallbeskrivningar illustrerar de teoretiska resonemangen.

Några av de frågeställningar som behandlas:

  • Vad är yrkesetik och varför behövs den?
  • Ledarskap och yrkesetik i klassrummet.
  • Moralisk stress i lärares arbete.
  • Rättviseproblem vid betygsättning.
  • Lärares värdepedagogiska praktik.

”Om läsaren har flera frågor än svar efter att ha läst till bokens slut, då är allt i sin ordning. Många frågor betyder ett utvecklat språk och att man har upptäckt nya aspekter inom skolans moraliska dimensioner.” Så skriver författaren, Gunnel Colnerud, i slutordet.

Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik är skriven för lärare, lärarstudenter och lärarutbildare.

Sagt om boken
[...] Ingen med intresse för läraryrket och skolan bör ignorera denna imponerande bok. Den synliggör att etiska konfliktsituationer inte kan ses och hanteras som om de vore varje lärares privata angelägenhet och ställningstagande. Om etiska principer ska få någon betydelse i skolans praktik måste de tolkas gemensamt och leda till en medveten och gemensam yrkesetik. Då blir en lärares ingripande mot en kollega också professionellt legitimt och inte enbart en privat provokation." av Joanna Giota, docent i pedagogik, Pedagogiska magasinet nr 2 2018

Om författaren
Gunnel Colnerud är legitimerad psykolog, skolpsykolog samt professor emerita i pedagogik vid Linköpings universitet. Hennes forskning är inriktad på läraryrket, främst dess etiska och moraliska dimensioner.