Bläddra

Uppdrag literacy : med klassrummet som arena

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap

Uppdrag literacy : med klassrummet som arena

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Uppdrag literacy definierar paraplybegreppet literacy och visar hur undervisningen kan formas så att eleverna blir aktiva deltagare i förhållande till de textvärldar de möter.

Författarna bidrar med verktyg för att omsätta teoretiska perspektiv till pedagogisk handling och visar hur du som lärare tillsammans med dina elever kan skapa en miljö där eleverna utvecklar tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan och därmed vågar använda språket som verktyg för tanke och lärande.

Boken vänder sig till lärare, lärarutbildare och blivande lärare i grundskolan och beskriver en undervisningspraktik där övergripande syfte och centralt innehåll balanseras mot bedömningsbara kriterier.

Om författarna
Ewa Jacquet är mellanstadielärare, ämneslärare i svenska, historia och religion samt dramapedagog. Hon har arbetat som lärare i grundskolan i 28 år och varit verksam på grundskolans alla stadier. Hon har även arbetet som kommunlektor och språkutvecklare på kommunövergripande nivå och ansvarat för en rad språkutvecklande projekt. Ewa Jacquet är verksam som forskare och lärare på Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet.

Maria Danielsson är grundskollärare i svenska, svenska som andraspråk, SO, mediepedagogik och drama och har varit verksam som lärare sedan 1995 på grundskolans alla stadier samt på gymnasiet. Hon har även en fil.mag. i praktisk kunskap och en fil.kand. i filosofi. Maria Danielsson är i dag verksam som högskoleadjunkt inom svenskämnet på Institutionen för kultur och lärande vid Södertörns högskola.

Sagt om boken
"[...] Boken för starka teoretiska resonemang såväl som presenterar matnyttiga praktiska tips. En av dess styrkor blir just författarnas förmåga att göra både och. Boken riktar sig till lärare, lärarutbildare och blivande lärare inom grundskola." Publiceras i BTJ-häftet nr 22, 2018. Lektör Henric Ahlgren