Med utgångspunkt i den utställda bilden belyser studien dessa och en rad andra betydelsefulla strömningar och skiften inom fotografin. Den ger också en kultursociologisk förklaring till hur det kommer sig att fotografin har haft och har svårt att hävda sig mot andra fält och konstnärliga uttryck. Fotografin har präglats av starka meningsskiljaktigheter och aktörerna har stridit om makt och tolkningsföreträde. I den historieskrivning som Fotografi i Sverige 1970 2014 förmedlar kommer många röster och ideal till tals. Fotografi i Sverige 1970 2014 är producerat av Niclas Östlind inom ramen för den konstnärliga forskningen vid Akademin Valand. Del 2 består av tio volymer samlade i en box och tillsammans med del 1 är det en unik historisk studie.
Med utgångspunkt i den utställda bilden belyser studien dessa och en rad andra betydelsefulla strömningar och skiften inom fotografin. Den ger också en kultursociologisk förklaring till hur det kommer sig att fotografin har haft och har svårt att hävda sig mot andra fält och konstnärliga uttryck. Fotografin har präglats av starka meningsskiljaktigheter och aktörerna har stridit om makt och tolkningsföreträde. I den historieskrivning som Fotografi i Sverige 1970 2014 förmedlar kommer många röster och ideal till tals. Fotografi i Sverige 1970 2014 är producerat av Niclas Östlind inom ramen för den konstnärliga forskningen vid Akademin Valand. Del 2 består av tio volymer samlade i en box och tillsammans med del 1 är det en unik historisk studie.