Vingböckerna Lärarpärm steg 1-12
Kategorier: Språk och lingvistik
• kriterier, till exempel textens och meningarnas strukturer
• elevernas förkunskaper – alltså vad de har övat och tillägnat sig vid guidad läsning med böcker på tidigare steg
• undervisningsfokus, som förslag för den som vill använda Vingböckerna vid så kallad guidad läsning.
Därefter ligger handledningarna till de fem böckerna inom steget, i alfabetisk ordning. Dessa handledningar innehåller fördjupad information om varje bok samt tydliga instruktioner om arbetssätt vid guidad läsning. Här finns konkreta exempel på hur läraren kan synliggöra olika lässtrategier som aktiva läsare använder under läsningen för att övervaka att de förstår en text mer på djupet. Här finns också skräddarsydda läsförståelsefrågor till varje bok.
Dessutom finns till varje bok:
• 2 arbetsblad (kopieringsunderlag) för fortsatt arbete med boken. Arbetsbladens inriktning styrs av något som fokuseras i handledningen till just den boken, med inriktning på läsförståelse och ordförståelse.
• Läsprotokoll (kopieringsunderlag) för varje bok.