Att förebygga läs- och skrivsvårigheter – – i förskolans och skolans tidiga årskurser
Att förebygga läs- och skrivsvårigheter – – i förskolans och skolans tidiga årskurser
I boken behandlas bland annat följande:
vikten av att tala, lyssna och förstå språk
läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga barn
läs- och skrivsvårigheter och andra samtidiga svårigheter, i synnerhet dyspraxi
lekens betydelse
metoder för att upptäcka barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.
Pavey understryker hur viktigt det är att lärare har ett ”dyslexivänligt förhållningssätt” och anser att fokus bör ligga på att anpassa undervisning och lärande efter barnens behov. I boken finns förslag på strategier för kartläggning och praktiskt arbete med läs- och skrivförberedande övningar, rekommendationer för god praxis, konkreta tips, personliga erfarenheter av dyslexi samt tips på vidare läsning.
Att förebygga läs- och skrivsvårigheter är en mycket användbar bok för personal i förskola och skola, studenter på förskollärar- och lärarutbildningar samt alla andra som vill stötta yngre barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.