Barn som oroar : bemötande och metoder i förskola och förskoleklass
Barn som oroar : bemötande och metoder i förskola och förskoleklass
Hasse Hedström har här intervjuat forskare och mött pedagoger i förskolan, vars insatser betyder mycket för de här barnens utveckling. Ambitionen har varit att fånga och förmedla några av de framgångsrika strategier som dessa pedagoger använder i vardagen.
Boken vänder sig till dig som arbetar i förskola eller förskoleklass, är speciallärare, specialpedagog, skolledare eller lärarstuderande med förskolan som verksamhetsområde.
Hasse Hedström, före detta chefredaktör för Lärarförbundets tidskrift Specialpedagogik, har tidigare skrivit böckerna L som i läsa, M som i metod om läsinlärning i förskoleklass och skola och Relationer, ramar och respekt så skapar lärare studiero i klassrummet.
Innehåll
Förord
Inledning
Cici Hoffman, förskollärare:
Relationsskapande och seriesamtal blev framgångsrika byggstenar
Martin Forster, psykolog och forskare:
Att moralisera löser inga problem i förskolan
Birthe Hagström, förskollärare och fil dr i pedagogik:
Kunskap om anknytningsmönster hjälper pedagogen förstå barnet
Kirseberg i Malmö:
Anknytningspedagoger hjälper familjer som inte riktigt räcker till
Helen Åkesson, förskollärare och anknytningspedagog:
Möjlighet att möta barn och föräldrar på ett djupare plan
Kirsebergs resursteam i Malmö:
Barnet är inte illvilligt utan gör så gott det kan
Lugnets skola i Hammarby sjöstad:
CPS tar vara på barns förslag på hur problemen ska lösas
Anna-Karin Andershed, fil dr och universitetslektor i psykologi:
Inlärningspsykologiskt är positiv förstärkning den bästa metoden
Pinocchiogruppen i Söderbärke:
Strukturerat arbetssätt ringar snabbt in problemet
Sektionen för resurs- och stödverksamhet, Linköping:
Tanken är att vända på pedagogens bilder av barnet
Förskollärare i Linköping:
ICDP är ingen manual det är vi som är verktygen
Ulrika Aspeflo, logoped och handledare:
Det är inte ovanligt att personalen skuldbelägger andra
Ann Engström, specialpedagog och handledare:
En tillbakagång betyder inte att börja om från ruta ett
Maria Johansson, förskollärare:
Genom att få en annan människas perspektiv kan vi komma vidare
Marita Andrä, förskollärare:
Handledning har ändrat mitt förhållningssätt till barnen
Ösbydalens förskola i Gustavsberg:
Komet bygger relationer mellan barnet och pedagogerna
Krabban, Skogslyckans förskola i Uddevalla:
Slocknar stjärnglansen i ögonen är det dags att ingripa
Förskolorna i Eskilstuna:
Ett lösningsinriktat arbetssätt är att leta efter det som fungerar
Tomine Lindell-Bagge, förskollärare och specialpedagog:
Marte meo handlar om att arbeta med kameran som verktyg
Elinor Schad, förskolepsykolog och doktorand:
Att gå direkt på en metod blir sällan särskilt lyckat
Kristian Lutz, forskare och lektor:
Tillåt lika stora avvikelser från normen hos barn som hos vuxna
Litteratur
Redaktör: Christina Thors