Bläddra

En god fortsättning : nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle

Kategorier: Etnicitet Etniska minoriteter och mångkultur Pedagogik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Sociala grupper Språk och lingvistik Språkpsykologi Språkvetenskap / lingvistik Tvåspråkighet och flerspråkighet

En god fortsättning : nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle

Kategorier: Etnicitet Etniska minoriteter och mångkultur Pedagogik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Sociala grupper Språk och lingvistik Språkpsykologi Språkvetenskap / lingvistik Tvåspråkighet och flerspråkighet
Köp här

Under flera decennier har den svenska skolan tagit emot elever från olika länder och har försökt ordna mottagandet efter bästa förmåga. I dag finns stor praktisk erfarenhet och forskning inom området. I En god fortsättning – nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle beskriver teoretiker och praktiker från olika områden och med olika utgångspunkter vad skolan och dess personal ska beakta i mötet med mångkulturella och flerspråkiga elever.

Boken är en uppföljare till redaktörernas tidigare bok En bra början – mottagande och introduktion av nyanlända elever, och förmedlar ett sammanhållet synsätt på de verksamheter i och utanför skolan som bör finnas för att de en gång nyanlända eleverna ska få möjligheter till en bra skolgång och en fortsatt god väg genom livet.

En god fortsättning – nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle riktar sig främst till lärarstudenter, lärarutbildare, verksamma lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare, men även till andra som i sitt arbete kommer i kontakt med flerspråkiga och mångkulturella barn och ungdomar, liksom förstås till en intresserad allmänhet.