Bläddra

Göra demokrati – projekterande arbete med förskolans yngsta

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Göra demokrati – projekterande arbete med förskolans yngsta

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

 

Ettåringar måste få leva och uppleva demokrati. Det är grundbulten i projektet som Johanna Appelquist och Helena Marken berättar om i den här boken. Vi får följa hur de yngsta barnen utforskar och skapar relationer till platser tillsammans med pedagogerna.

Författarna visar hur ett projekterande förhållningssätt och pedagogisk dokumentation gör det möjligt att mötas kring barnens strategier och teorier. De beskriver också hur barnens familjer blir viktiga medspelare när de yngsta tar plats på ett nytt sätt i samhället utanför förskolan.

 

RECENSIONER

"Love it! Gillar den konsekventa stränga tonen så här jobbar vi, så det så! Och det starka ställningstagandet för demokrati för barnen på riktigt. Boken behövs i dessa tider av undervisningserövrande och målfixering."
Lena Edlund, pedagogisk utvecklare och författare till  De yngsta barnen och läroplanen

"Hur en förskola kan göra för att verkligen bli till en "mikrodemokrati" för de barn som går där lyckas de sedan förmedla... Det här är en bok som inte bara berättar med ord utan med ett rikt, vackert och berikande bildmaterial ... barnens familjer blir mer delaktiga än i något annat projekt jag tagit del av (bara det gör denna bok läsvärd) ... konkret och inspirerande ... Appelquist och Marken visar hur barnen, men också de själva och deras kollegor, får nya erfarenheter och insikter genom att dela varandras strategier som att lägga sig på rygg på en filt i skogen eller på torget och titta upp och att det är detta som demokrati handlar om, att mötas och vara öppen för olikheter"
Maria Herngren, Modern Barndom 4/2019

 

INNEHÅLL

1 EN FÖRSKOLA I SAMHÄLLET

Såpbubblan och Bagarmossen

Pedagogik i en föränderlig omvärld 

Vägen till ett projekterande arbetssätt

 

2 DEMOKRATI SOM LEDORD:

Ett viktigt verktyg

Alternativa röster

Att leva demokrati

En fredligare värld

 

3 VI FÖRBEREDER PROJEKTET 

Första mötet med föräldrarna

 

4 NU KOMMER BARNEN  

Ute/inne

Strategier och utforskande

Dukar, lappar och prickar

Projektgården

Klättra, sitta och balansera

Bollar, ballonger och svårtillgängliga platser

Ljud och ljudrum

Att vispa sig fram

 

5 FÖRÄNDRINGAR PÅ PLATSEN

Ljus och mörker

Platser på platsen

 

6 TORGET I CENTRUM

Utforskande med samma strategier

Synas i samhället

Vi sätter spår på torget

Avslutningen på torget

 

7 VI TAR PLATS PÅ TORGET

Förgänglig konst

Att bli till som kreatör i offentligheten

Mönster och symboler

 

8 NYA PERSPEKTIV PÅ PLATSEN

Torget uppifrån

 

9 MÖTE MED ETT ANNAT TORG

Sergels torg

En duva och en koltrast