Bläddra

”Gudomlig, ingenting mindre än gudomlig!” skådespelerskan Ellen Hartmans iscensättningar på scen och i offentlighet

Kategorier: Genusvetenskap Genusvetenskap: kvinnor och flickor Konst Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Särskilda skådespelare och artister Scenkonst och film Sociala grupper Teatervetenskap
Köp här

”Gudomlig, ingenting mindre än gudomlig!” skådespelerskan Ellen Hartmans iscensättningar på scen och i offentlighet

Kategorier: Genusvetenskap Genusvetenskap: kvinnor och flickor Konst Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Särskilda skådespelare och artister Scenkonst och film Sociala grupper Teatervetenskap
Köp här
Denna avhandling är ett bidrag till skådespelerskans yrkeshistoria. Modern europeisk skådespelarkonst hade sitt genombrott på 1800-talet i och med att populära skådespelerskor bröt upp den klassiska speltraditionen. Skådespelerskan Ellen Hartman (1860-1945) var en banbrytare i denna rörelse. Hartmans karriär undersöks framförallt mellan 1877 och 1898, men även under 1920-talet då hon gjorde en bejublad comeback. Resultaten framhåller att Hartman utmanade könsnormerna för sin tid och bidrog därmed till kvinnans emancipationsprocess i Sverige. Som skådespelerska var Hartman en föregångerska och blev därmed en pionjär för svensk modern skådespelarkonst. Hélène Ohlsson är skådespelerska, regissör och manusförfattare, utbildad vid Stockholms universitet och École Jacques Lecoq i Paris. Hon har även varit verksam som lärare i scenframställning. Detta är en doktorsavhandling i teatervetenskap vid Stockholms universitet 2018.