Bläddra

Normkreativitet i förskolan : om normkritik och vägar till likabehandling

Kategorier: Förskolan Genusvetenskap Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Sociala grupper
Utgått

Normkreativitet i förskolan : om normkritik och vägar till likabehandling

Kategorier: Förskolan Genusvetenskap Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Sociala grupper
Utgått

Välkommen in i en normkreativ värld!
Den här boken är en vän att hålla i handen när du vill ge alla barn möjligheten att utvecklas utan att begränsas av andras föreställningar. När du tycker att varje unge ska få känna att hen duger precis som hen är.
Med erfarenhet, forskning och förskolans olika styrdokument som bas ger författarna och utbildarna Johanna Ivarsson och Karin Salmson konkreta tips på hur kunskap kan bli till kreativ verklighet i vardagen på förskolan.


BOKENS INNEHÅLL:
Kapitel 1: Varför ska vi arbeta med normer?
Kapitel 2: Förskolans normbygge
Kapitel 3: Makt & motstånd
Kapitel 4: Likabehandlingsplanen & antidiskriminering
Kapitel 5: Lässtunden som normbyggare
Kapitel 6: Åldersnormer
Kapitel 7: Kropps- & funktionsnormer
Kapitel 8: Sexualitetsnormer
Kapitel 9: Familjenormer
Kapitel 10: Etnicitetsnormer
Kapitel 11: Könsnormer
Kapitel 12: Genusnormer
Kapitel 13: Tros- & religionsnormer
Kapitel 14: Socioekonomiska normer
Kapitel 15: Skyddsfaktorer
Kapitel 16: Riskfaktorer
Kapitel 17: Fysiska & sociala rum
Kapitel 18: Kreativitet som smittar & förändring över tid


OLIKA förlag tilldelades Rättvisepriset 2012 och Stenbecksstipendiet för sitt arbete för jämställdhet och jämlikhet i bokvärlden. Boken är tryckt i vår geografiska närhet på miljöcertifierat papper och tryckeri.


Sagt om boken:

Det här är en av de viktigaste fackböckerna för förskolan idag, den visar hur våra normer påverkar arbetet på förskolan och ger stor hjälp till att förändra detta.

Ulf Mårtensson, BTJ


Boken är väldigt bra och något jag särskilt vill framhålla som bra är de olika perspektiv eller aspekter som behandlas i olika kapitel. Jag har också visat den för studenter när jag undervisat om normkritik. [...] en praktisk och väldigt användbar bok i praktiskt arbete i förskolan.

Catarina Arvidsson, lärare i utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet


Det här är den bästa bok om att arbeta med normkritik jag har läst.

Annette Carlsson, genuspedagog


Det har länge behövts en sådan här bok som spänner över alla diskrimineringsgrunder och samtidigt är enkel att ta till sig. Jag tycker om vinkeln med kreativitet, eftersom den visar på ett lustfyllt sätt att skapa verklig skillnad för barn.

Maria Hulth, jämställdhetsexpert på utbildningsföretaget Jämställt


Äntligen en praktiskt inriktad bok om normkritik som riktar sig specifikt till förskola. Det är i förskolan som det händer, det här det livslånga lärandet börjar. Det är viktig för oss är att arbeta med mänskliga rättigheter och de grundläggande demokratiska värderingar som vårt samhälle vilar på. Att få en bok i handen hur vi kan arbeta med dessa frågor, känns väldigt bra.

Anette Bergmasth, förskolechef


Äntligen! En bok jag har väntat på länge!

Jasna Kumric, förskolepedagog