Bläddra

Pojken med extra allt : hur lärare kan bemöta adhd och autism

Kategorier: Lärarhandledningar och lärarmaterial Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Köp här

Pojken med extra allt : hur lärare kan bemöta adhd och autism

Kategorier: Lärarhandledningar och lärarmaterial Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Köp här

"De barn som behöver mest kärlek är de barn som ber om kärlek på svårast sätt."

Hur känns det att vara den elev som skriker och bråkar? Och varför blir det så?

Läraren och bloggaren Alexander Skytte har diagnoserna adhd och autism. I boken Pojken med extra allt - hur lärare kan bemöta adhd och autism beskriver han hur hans funktionsnedsättningar har påverkat hans uppväxt och hans vuxna liv som familjefar och yrkesverksam lärare. Hans gripande berättelser kombineras med hans egna reflektioner som vuxen och han kopplar dem även till teori och forskning.  

Nu är Alexander Skytte lärare i idrott och hälsa och har även arbetat i fritidshem. Han föreläser om npf i skolan och som bloggare är han känd som Bokstavspedagogen.

Innehåll

Inledning  

1. BARNET
"Hårt mot hårt fungerar inte."   

2. ELEVEN
"Om jag inte kan vara duktig, kan jag lika gärna vara dålig."   

3. TONÅRINGEN
"Online behöver jag aldrig vara ensam."   

4. SOLDATEN
"När detaljfokus blir en styrka."   

5. LÄRAREN
"Jag kommer aldrig kunna lösa alla mina elevers problem. Men jag kan i alla fall se till att vårt möte blir något positivt."  

6. VUXEN MED EXTRA ALLT
"Pojken som blev vuxen."   

Tack  

Litteratur

Utlåtanden

Alexander Skyttes bok är oumbärlig för alla som arbetar i skolans värld. Och för alla andra som vill förstå hur det är att gå igenom skoltiden utan att bli förstådd.
Elisabet Wallin, fritidshemslärare  

Ett unikt inifrånperspektiv från ett barn med särskilda behov.
Annelie Karlsson, specialpedagog och föreläsare  

Förståelsen vi erbjuds i boken är rättfram och nödvändig för att skapa så gynnsamma förhållanden vi kan i en lärmiljö där alla våra elever ges möjlighet att växa.
Linda Jensen, författare