Bläddra

Professionell kollegialitet – Om att utveckla lärares samarbete

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Professionell kollegialitet – Om att utveckla lärares samarbete

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Andy Hargreaves är professor vid Lynch School of Education vid Boston College. Han har varit rådgivare åt OECD och Världsbanken samt författat och varit 
redaktör för över 30 böcker.


Michael T. O’Connor är biträdande programledare för lärarutbildningen vid Providence College på Rhode Island i USA, där han undervisar på masternivå, handleder och coachar lärare.


Professionell kollegialitet
– om Att utveckla lärares samarbete



Forskning visar att samarbete mellan lärare kan bidra till att stärka elevers utveckling och lärande. Samtidigt finns det inga garantier för att utveckling sker enbart för att människor träffas, samtalar och utbyter erfarenheter. Mot bakgrund av detta argumenterar författarna till denna bok för vikten av att utveckla professionell kollegialitet.

Professionell kollegialitet innebär att man medvetet designar och utvecklar kollegiala arbetsformer. Därutöver, menar författarna, måste samverkan ske utifrån ett professionellt förhållningssätt. 
Det vill säga med utgångspunkt i vetenskap och beprövad erfarenhet och med sikte på ett ständigt fördjupande av det professionella 
kunnandet, samt med en sund närhet/distans till dem man som professionell möter i sin yrkesutövning.


Författarnas argument levandegörs genom fallstudier av profes­sionell kollegialitet i fem olika delar av världen – i Hong Kong, USA, Colombia, Kanada och Norge. Redogörelsen mynnar ut i ett antal grundprinciper och sammanhangsfaktorer som är av betydelse för lärare och rektorer som vill etablera professionell kollegialitet i den egna verksamheten.