Bläddra

Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn – – utveckling och svårigheter

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap

Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn – – utveckling och svårigheter

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här
Att utveckla ett eller flera språk är kanske det allra viktigaste som sker under barndomen. Barnet måste lära sig att behärska komplexa system och tillämpa en stor variation av olika förmågor. Därför är det viktigt att de som möter barn i pedagogisk verksamhet har djupa kunskaper om hur språkutvecklingen går till. Många språkliga detaljer tar nämligen lång tid, i vissa fall mycket lång tid för barnet att förvärva.

Denna handbok presenterar och förklarar centrala teorier om språkutveckling och beskriver på ett överskådligt sätt de olika språkliga, sociala och kognitiva faktorer som är involverade när barnet lär sig språk. Författarna beskriver både enspråkig och flerspråkig utveckling under förskoleåren. De ger också en mängd råd om hur förskolans personal kan stötta barns språkutveckling och hur man bör tänka när språkutvecklingen hos barnet verkar bekymmersam. Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn vänder sig främst till förskollärare och annan personal i förskolan som möter barn i praktisk verksamhet. Den fungerar också som lärobok inom förskollärarutbildning och utbildning av logopeder och specialpedagoger.