Virtuella miljöer
Virtuella miljöer
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Läs mer
Kapitel i boken:
- Virtuella världar: Om framväxten av virtuella miljöer, exempel och definitioner av begrepp. Olika användare och användningsområden.
- Virtuella upptäcktsresor. Vi sätter människans strävan efter en förhöjd verklighet i sina olika sammanhang.
- Träffpunkter och kurser. Om communities, lärplattformar, spel och 3D-världar.
- Bygga virtuellt. Teknik, design och skötsel av en community eller en 3D-värld.
- Kvarteret Gripen blir 3D. Vi får följa ett skarpt projekt, uppbyggnaden av en Stockholmsmiljö för hundra år sedan.
- Rätt och fel. Om lagstiftning och moraliska ställningstaganden för digitala produktioner.
Intervjuer med användare och skapare av virtuella mötesplatser ger inspiration till eget upptäckande, liksom de många arbets- och diskussionsuppgifterna.
Läromedlet är anpassat till gymnasiekursen Virtuella miljöer.
Om författarna
Bo Berggren-Bergius arbetar som IT-tekniker och medielärare på högstadiet/gymnasiet, Roland Sandell är medielärare bl.a. på Dramatiska Institutet och Thomas Koppfeldt är adjungerad professor i mediepedagogik på Dramatiska Institutet, och lärarutbildare i bild och media på Konstfack.