Bläddra

Bristande korttidsminne hos barn

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Bristande korttidsminne hos barn

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Enkla, konkreta övningar för att stärka barns korttidsminne och därmed koncentrationen.

Barn som har dåligt självförtroende och en negativ attityd till skolan, som har sämre resultat än genomsnittet i formella tester av receptivt språk och vars språkliga fel är spridda och oregelbundna och inte pekar ut några specifika språkliga svagheter kan lida av bristande korttidsminne.

Den här boken, som är skriven av en praktiserande logoped, innehåller ett strukturerat, men ändå flexibelt program för att möta de behov som barn med bristande korttidsminne har.

  • Träning av korttidsminnet kan ge mycket positiva resultat.
  • Träningen kan ha en direkt och positiv inverkan på barnets receptiva språkfärdigheter, självförtroende och inlärningsförmåga.
  • I boken finns ett färdigt program med idéer för att utveckla barnets korttidsminne.
  • Programmet kan användas i sin helhet eller tillsammans med andra material och passar i ett individuellt åtgärdsprogram.
  • Boken tillhandahåller ett välstrukturerat program för individuell träning; delar av materialet kan anpassas för grupper.
  • Boken innehåller arbetsblad (som får kopieras). Det är ett idealiskt material för åldrarna sju till elva år, och innehåller dessutom barnvänliga protokoll och tabeller för att notera framstegen.

Innehåll

  • Introduktion till minnesteori
  • Praktiska förslag för planering av träningen
  • Råd till föräldrar och lärare
  • Baslinjetest
  • Praktiska övningar för träning och hem-arbete
  • Protokoll och tabeller för att notera framstegen

Boken är i första hand skriven för logopeder men är användbar även för speciallärare, lärare, undervisningspsykologer och andra som vill hjälpa skolbarn att lära in och träna minnesstrategier.