Sökresultat för Lärarförlaget...
Rensa filter?
Den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen kan vara en utmaning för både dig och dina elever. Med stationsarbete lär du känna några få elever i taget och eleverna får samtidigt en varierad undervisning. När kartläggningarna sedan ska genomföras är stationsarbetet ett välkänt arbetssätt och du hinner med att…
Vad krävs av de rum där barn ska leka, lära och samspela – de platser där de ska utvecklas och bli sina bästa jag?
Följ med Katinka Vikingsen på en inspirerande genomgång av förskolans olika rum. Massor av konkreta tips, förslag och bildexempel visar på möjliga vägar framåt, oavsett om det gäller att strukturera…
Kategorier: Lärarhandledningar och lärarmaterial Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
”De barn som behöver mest kärlek är de barn som ber om kärlek på svårast sätt.”
Hur känns det att vara den elev som skriker och bråkar? Och varför blir det så?
Läraren och bloggaren Alexander Skytte har diagnoserna adhd och autism. I boken Pojken med extra allt – hur lärare kan bemöta adhd och autism…
Kategorier: Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
”Att vara lärare är kreativt, oförutsägbart, knäppt och otroligt spännande. I den här boken vill jag synliggöra den tysta kunskap som tar många år för lärare att förvärva.”
I Första tiden som lärare delar Maria Wiman med sig av sina bästa råd och beprövade knep till dig som är ny i yrket. Läs om hur du kan…
Kategorier: Förskolan Pedagogik Pedagogisk utrustning, datorstött lärande Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Utforska skalbaggar, göra egen film eller simma i ett projicerat hav. Undervisning med digitala verktyg i förskolan handlar inte om tekniken i sig – datorer, lärplattor och olika appar – utan om hur de kan bidra till lärande och meningsskapande. För barnen innebär det en möjlighet att skapa förståelse för…
Ett lagarbete där all skolpersonal bidrar och där man inte ger upp hoppet om en elev. Det är kärnan i Kringlaskolans framgångsrika arbete med att öka elevernas skolnärvaro. Här berättar rektor Sirkka Persson om hur de lyckades få alla hemmasittare att klara skolan för att ta sig vidare till andra skolformer.
Det…
Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Undervisning i specifika ämnen
I arbetet med förskolans yngsta barn går lek och allvar hand i hand. Nyckeln för att arbeta med undervisning ar att hela tiden vara här och nu , nyfiken och lyhörd för vad barnen riktar sin uppmärksamhet mot.
I boken ger Lena Edlund exempel på hur pedagoger kan tillvarata de yngsta barnens lärstrategier och…
När förskolebarnen själva får välja innehåll och leda varandra lyfter lärandet till en ny nivå. Genom ledarskapet i Barnens egna teman får varje barn stå i centrum. De blir synliga för varandra och deras självförtroende växer, något som kan vara avgörande för hela deras utveckling. I denna rika mångfald ryms allas…
Undervisningen i förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklas i sitt lärande. Förskollärare har ansvar för att hela arbetslaget medvetet stöttar och utmanar barnen.
I tolv kapitel delar förskollärare och forskare med sig av goda exempel, erfarenheter och kunskap utifrån aktuella vetenskapliga rön.…
All undervisning måste inte vara digital. Men alla lärare har ett ansvar att följa med sin tid.Det är utgångspunkten för antologin Slöjd i en digital skola. Redaktören Martina Rylander Lundström, själv lärare i slöjd och svenska, har samlat kollegor och forskare med olika perspektiv på hur skolämnet slöjd berörs och…
För en mellanledare är det inte antingen eller utan både och.
Mellanledare är ett vanligt inslag i skolan idag. Det handlar om lärare med ledande roller, till exempel handledare, mentorer, förebilder, förhandlare, professionella utvecklare och ledare. Genom sin nyckelroll och sitt nära ledarskap kan de åstadkomma…
Den berör också pedagogernas samarbete, det kollegiala lärandet, organisationen, samverkan med familjerna och mycket mer.
I den här antologin samlar Lena Edlund förskollärare, rektorer, lärare och forskare som delar med sig av sina erfarenheter och olika perspektiv. Tillsammans ger de en bred bild av hur förskolan…
Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkinlärning Språkpsykologi Språkvetenskap / lingvistik
Texter och bilder finns överallt i undervisningen är de i centrum. Skönlitteratur och faktatexter, konstverk och dokumentära bilder bjuder in till oväntade upptäckter och fördjupade samtal. Kan ett hav ligga i en sjö? Växer makaroner på träd? Varför är det synd om Haparanda? Kan det regna jordgubbar från himlen?
Med…
För att förskolan ska utvecklas behövs det en tydlig riktning i arbetet. När alla drar åt samma håll gör det stor skillnad för barnen, samtidigt som det leder till en mer hållbar arbetsmiljö.
I Den synliga förskolan visar Martina Lundström hur förskoleorganisationer kan hitta en gemensam väg. Grunden läggs genom att…
I den svenska skolan har en enspråkig undervisning länge varit norm. Men i dag kommer många elever till skolan med en rad olika språkliga erfarenheter. I takt med att forskningen har visat positiva effekter av flerspråkighet och av att stödja elevers olika språkfärdigheter har styrdokumenten ändrats, men fortfarande…
Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.
I boken Psykologi för klassrummet visar de två…
Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans…
Ettåringar måste få leva och uppleva demokrati. Det är grundbulten i projektet som Johanna Appelquist och Helena Marken berättar om i den här boken. Vi får följa hur de yngsta barnen utforskar och skapar relationer till platser tillsammans med pedagogerna.
Författarna visar hur ett projekterande förhållningssätt och…
Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
Utmaningen för en rektor i förskolan är att skapa förutsättningar för en hållbar och lärande förskola för både barn och vuxna. I Att leda en lärande förskola får du som är rektor i förskolan verktyg som stöttar dig i arbetet med att både skapa en hållbar arbetsplats för medarbetarna och en god undervisning för barnen.…
Den pedagogiska miljön i förskolan ska vara innehållsrik och inbjudande. Det ska finnas plats för lek och kreativitet. Samtidigt ska den stärka barnens nyfikenhet att utforska och erövra nya kunskaper.
Pedagogisk miljö i tanke och handling utkom första gången 2016 och är en uppskattad inspirationskälla i många…
När leken och lärandet får gå hand i hand blir barnen nyfikna och aktiva i sitt eget lärande. I Lärande lek i förskoleklass får man följa förskoleklasslärarna Annika Andréasson och Birgit Allard under ett läsår där barn och lärare arbetar mot målen genom att exempelvis lösa korsord, leka sjukhus eller ha en egen…
Hur kan vi arbeta med hållbar utveckling i förskolan ekologiskt, socialt och ekonomiskt? Det handlar om arbetssätt, innehåll och förhållningssätt i vardagen. Skräpplockning och sopsortering ligger nära till hands, men det finns många andra sätt att arbeta med hållbarhet tillsammans med barnen, varsamt och nyfiket.…
Att berätta en saga sätter andra spår än att högläsa ur en bok. Det muntliga berättandet skapar en varm och nära relation. Det främjar fantasi och kreativitet och stärker språkutveckling och identitet.Berättelsen blir en gåva som berikar barnens värld med nya begrepp och erfarenheter som de kan associera till saker de…
Kategorier: Hantverk och handarbete Livsstil, hobby och fritid Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
”Att lära genom att skapa hör framtiden till, och slöjden har här ett unikt bidrag att lämna till människors utveckling” skriver professor Roger Säljö i denna bok. Här beskrivs hur en pedagogiskt upplagd slöjdundervisning kan ta sig uttryck i ett modernt samhälle. Men också bakgrunden till att slöjd blev…
Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildningsstrategier och utbildningspolitik Utbildningsstrategier och utbildningspolitik: inkluderande pedagogik
Hur kan vi arbeta med mångfald, demokrati och solidaritet i förskolan?
Det här är en bok som smakar, doftar, leker och utforskar den mångfald av högtider och firanden som finns i olika delar av världen och här i Sverige. Den är full av praktiska exempel som relaterar till såväl forskning som våra styrdokument. När vi…
De bygger kunskap, relationer och en bänk
Nu är det inte på låtsas, nu är det inte i tanken. Nu är det på riktigt. Så sa ett barn när byggandet av en sittplats kom igång strax utanför förskolan Trollets gård i Kalmar.
En sittplats där gammeltanter och andra kan känna sig välkomna. En plats för möten som…
Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildningsstrategier och utbildningspolitik Utbildningsstrategier och utbildningspolitik: inkluderande pedagogik
Att arbeta med värdegrunden i förskolan är att forma framtidens demokratiska samhälle. Här möts de stora frågorna om alla människors lika värde, om jämställdhet och solidaritet. Hur kan vi ta oss an det tillsammans med de yngsta barnen?
Lena Edlund sätter fokus på det värdegrundsarbete som pågår i vardagen i…