Bläddra
Sökresultat för Nordicom... Rensa filter?
Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: internet, digitala medier och samhälle Referensverk Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Seriella publikationer och periodika Sociala och etiska frågor Uppslagsverk och referensverk Våld i samhället
Mycket har diskuterats i medierna om hets och hat online. De välkända tv-programmen Uppdrag granskning om Män om näthatar kvinnor i Sverige, Ti stille kvinder i Danmark och Haterne i Norge är tre av många goda exempel. Så varför samla ihop ytterligare texter på temat? Det finns flera skäl. Ett första skäl är att många…
Köp här

Isbn: 9789187957192

Utgivningsår:20151125

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
NORDICOM vid Göteborgs universitet genomför varje år en studie av svenskarnas medieanvändning: Mediebarometern. Nu presenteras 2015 års undersökning och ett av huvudresultaten är en allt större andel av tittande på rörlig bild ligger utanför tv-tablån. Webben som plattform blir allt viktigare för tv-tittande. Medierna…
Köp här

Isbn: 9789187957253

Utgivningsår:20160526

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BE

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Allt mer tid ägnas åt såväl traditionella som sociala medier på nätet men samtidigt ökar de digitala klyftorna Med de smarta telefonernas intåg har möjligheterna till inhämtande av kunskap, utbyte av information och att göra sin röst hörd, ökat markant. 2010 var tillgången till smarta telefoner 14 procent och tre år…
Köp här

Isbn: 9789186523930

Utgivningsår:20140703

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Användningen av sociala medier ökar: Åtta av tio ungdomar använder sociala medier en vanlig dag vilket leder till minskad läsning av böcker och lyssnande på radio Men skillnader mellan könen består: När unga män spelar datorspel läser unga kvinnor en bok eller bloggar. Detta är några av resultaten i årets upplaga av…
Köp här

Isbn: 9789186523220

Utgivningsår:20110531

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Oluf Jörgensen

Kategorier: Författningsrätt och förvaltningsrätt Juridik Offentlig förvaltning: juridiska aspekter Referensverk Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Särskilda rättsområden Seriella publikationer och periodika Uppslagsverk och referensverk
Offentlighed i Norden forklarer og sammenligner retsreglerne for acces til dokumenter og data i Sverige, Finland, Danmark, Norge og Island. Internationale regler fra FN, Europarådet og EU, der har stigende betydning, bliver også belyst Offentlighed i Norden viser, at offentlighedsreglerne i de fem nordiske lande er…
Köp här

Isbn: 9789186523985

Utgivningsår:20141008

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning som avser att belysa hur stor andel av den svenska befolkningen som en genomsnittlig dag under respektive år tagit del av ett antal enskilda medier: radio, TV, text-TV, video/dvd, bio, cd-skiva, mp3, morgontidning, kvällstidning, vecko-/månadstidning, tidskrift, bok,…
Köp här

Isbn: 9789186523664

Utgivningsår:20130610

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning som avser att belysa hur stor andel av den svenska befolkningen som en genomsnittlig dag under respektive år tagit del av ett antal enskilda medier: radio, TV, text-TV, video/dvd, bio, cd-skiva, mp3, morgontidning, kvällstidning, vecko-/månadstidning, tidskrift, bok,…
Köp här

Isbn: 9789186523404

Utgivningsår:20120628

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Nordicom-Sveriges Mediebarometer beskriver tendenser och förändringar i människors nyttjande av massmedier. Undersökningen bygger på telefonintervjuer till ett slumpmässigt urval av befolkningen mellan 9-79 år. Mediebarometern genomfördes första gången 1979 och har sedan dess genomförts varje år. Tanken med…
Köp här

Isbn: 9789186523039

Utgivningsår:20100527

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning som avser att belysa hur stor andel av den svenska befolkningen som en genomsnittlig dag under respektive år tagit del av ett antal enskilda medier: radio, TV, text-TV, video, bio, kassettband, CD-skiva, morgontidning, kvällstidning, vecko-/månadstidning, tidskrift,…
Köp här

Isbn: 9789189471436

Utgivningsår:20070526

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Mediebarometern är en årlig räckviddsundersökning, som avser att belysa hur stor andel av den svenska befolkningen som en genomsnittlig dag under respektive år har tagit del av ett antal enskilda medier: radio, TV, text-TV, video/dvd, bio, ljudkassett, CD, mp3, datorspel, morgontidning, kvällstidning, vecko…
Köp här

Isbn: 9789189471627

Utgivningsår:20080521

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Syftet med Mediebarometern är att beskriva tendenser och förändringar i människors nyttjande av massmedier. Undersökningen bygger på telefonintervjuer till ett slumpmässigt urval av befolkningen mellan 9-79 år. genomfördes första gången 1979 och har sedan dess genomförts varje år. Tanken med Mediebarometern var redan…
Köp här

Isbn: 9789189471795

Utgivningsår:20090526

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

En genomsnittlig dag 2005 tittade 86 procent av svenskarna på TV, 81 procent läste en dagstidning och 74 procent lyssnade på radio. Dessa tre var de bland allmänheten helt dominerande medierna. Andelen som använde Internet var 42 procent, andelen tidskriftsläsare var 41 procent, andelen bokläsare 38 procent, andelen…
Köp här

Isbn: 9789149156113

Utgivningsår:20060515

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BB

Den 1 januari 2002 sänktes mervärdesskatten på böcker och tidskrifter från 25 procent till 6 procent. För att följa och granska prisutvecklingen efter denna momssänkning tillsattes Bokpriskommissionen. Det treåriga uppdraget innefattade också en uppgift om att verka för att läsandet ökar i alla grupper och…
Köp här

Isbn: 9789149155895

Utgivningsår:20050115

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BB