Bläddra
Sökresultat för Nordicom... Rensa filter?

av:Elza Dunkels, Gunilla Jarlbro, Ola Erstad, Sonia Livingstone, Leslie Haddon, Ingegerd Rydin

Köp här

Isbn: 9789189471900

Utgivningsår:20100120

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Public service media is today challenged on every front. Publics and politicians see the commercial approach as the ‘normal’ way to organise broadcasting. There are strong pressures to downsize PSM organisations, to limit investment options, to restrict online and digital operations, to narrow remits to genres and for…
Köp här

Isbn: 9789186523336

Utgivningsår:20120229

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Politik och statsskick Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
This book explores the interplay between government and media drawing on unique evidence from, and in-depth analysis of, four national cases: Finland, Lithuania, Poland and Sweden. Based on the chapters dedicated to each country, five additional chapters address the following cross-national themes: government…
Köp här

Isbn: 9789188855060

Utgivningsår:20190128

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: journalistik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
In an era when culture itself has become central to political debates, when boundaries between hard news and soft news, facts and opinion are dissolving, cultural journalism contributes to democratic discourse on vital issues of our time. Cultural journalism is furthermore indicative of journalistic autonomy and…
Köp här

Isbn: 9789187957574

Utgivningsår:20221019

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Carl-Gustav Lindén

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: journalistik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Tidningarnas intäkter från den gamla finansieringsmodellen, där annonser i den tryckta tidningen spelade en central roll, sjunker som en sten. I nyhetsarbetet har sociala medier integrerats i det dagliga arbetet och ”tidningen på frukostbordet” har i hög grad ersatts av ”mobilen i fickan” – vilka nyheter som lockar…
Köp här

Isbn: 9789188855343

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Päiviö Tommila, Raimo Salokangas

Den finländska pressens utveckling har präglats av såväl allmänna europeiska som inhemska politiska och samhälleliga strömningar. Pressens historia består å ena sidan av många långvariga strukturer och invand praxis, men å andra sidan har det ibland skett snabba och rätt drastiska förändringar. Detta verk hjälper att…
Köp här

Isbn: 9789189471047

Utgivningsår:20010115

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BB

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Televisionen som medium och televisionsutbudet förändras i snabb takt. Utvecklingen från televisionens tidiga år på 1950-talet fram till vår tid har varit dramatisk, och förändringstakten blir ständigt snabbare. Vår granskning avslutas i mitten av det nya milleniets första decennium, kring år 2005. Då kunde ett…
Köp här

Isbn: 9789186523855

Utgivningsår:20140519

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Opportunities for Media and Information Literacy in the Middle East and North Africa is the seventeenth Yearbook published by the Clearinghouse and fills a gap in the existing body of literature about the progress of media and information literacy work in different parts of the world. We believe it is of particular…
Köp här

Isbn: 9789187957338

Utgivningsår:20161015

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Mark Blach-Ørsten, Øyvind Ihlen, Jenny Lindholm, Bengt Johansson

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
This edited volume compares experiences of how the Covid-19 pandemic was communicated in the Nordic countries – Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. The Nordic countries are often discussed in terms of similarities concerning an extensive welfare system, economic policies, media systems, and high levels of…
Köp här

Isbn: 9789188855671

Utgivningsår:20230109

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Biblioteks- och informationsvetenskap, museivetenskap Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap
This first MILID Yearbook is a result of a collaboration between the UNITWIN Cooperation Programme on Media and Information Literacy and Intercultural Dialogue, and the International Clearinghouse on Children, Youth and Media at NORDICOM, University of Gothenburg.
Köp här

Isbn: 9789186523640

Utgivningsår:20130420

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Blurring the Lines: Market-Driven and Democracy-Driven Freedom of Expression focuses on challenges from the market to free speech and how free speech can be protected, promoted and developed when lines between journalism and advertising are blurred. With contributions from 20 scholars in law, media studies and…
Köp här

Isbn: 9789187957369

Utgivningsår:20221019

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Åldersgrupper: ungdomar Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: internet, digitala medier och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
It is with great pleasure that we present the 2018 Yearbook from the International Clearinghouse on Children, Youth and Media at Nordicom: Digital Parenting: The Challenges for Families in the Digital Age. The topics addressed in the 2018 Yearbook – how to relate to or mediate children’s use of digital media,…
Köp här

Isbn: 9789188855008

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: ungdomar Hälsa, sjukdom och missbruk: sociala aspekter Informationsteknik It: allmänt It: hälsa och säkerhet Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Sociala och etiska frågor
What’s the problem in problem gaming? is a valuable contribution to the debates about young people’s gaming habits and the highly contested concept of video game addiction. The chapters in the volume provide a number of perspectives on the issue, such as players’ life conditions and lifestyle choices, problem gaming…
Köp här

Isbn: 9789187957888

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
The Nordic countries are stable democracies with solid infrastructures for political dialogue and negotiations. However, both the “Nordic model” and Nordic media systems are under pressure as the conditions for political communication change – not least due to weakened political parties and the widespread use of…
Köp här

Isbn: 9789188855282

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
The present work covers the Internet and telephony, television, newspapers and radio, with regards to subjects such as ownership, economics, distribution, production and consumption. Television and especially the Internet have been particularly important for the expansion and globalization of the media market. As a…
Köp här

Isbn: 9789186523145

Utgivningsår:20110126

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Det är viktigt att morgondagens medborgare ges möjlighet att utveckla en medie- och informationskunnighet som omfattar kunskap om, förmåga att använda, skapa och kritiskt reflektera kring massmedier, sociala medier, sin egen och skolans medieanvändning. För att nå dit krävs det att man under lång tid (sin skoltid) har…
Köp här

Isbn: 9789186523886

Utgivningsår:20140611

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Industrier och branscher Kulturvetenskap och medievetenskap Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Medievetenskap Press och journalistik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
To support joint efforts to protect journalism, there is a growing need for research- based knowledge. Acknowledging this need, the aim of this publication is to highlight and fuel journalist safety as a field of research, to encourage worldwide participation, as well as to inspire further dialogues and new research…
Köp här

Isbn: 9789187957505

Utgivningsår:20170503

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Jonas Ohlsson

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2022 års undersökning bygger på svar från omkring 6 600…
Köp här

Isbn: 9789188855787

Utgivningsår:20230609

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Bengt Johansson, Tomas Odén

Kategorier: Politik och statsskick Politisk aktivism Samhälle och samhällsvetenskap Valkampanjer och politisk reklam
Författarna anlägger flera vetenskapliga perspektiv på sitt ämne. Ett sådant utgörs av den statsvetenskapliga forskningen om svenska valrörelser, ett annat gäller företagsekonomisk forskning om företags reklambeslut och om konkurrensen på tidningsmarknaden, ett tredje är opinionsforskning om allmänhetens inställning…
Köp här

Isbn: 9789186523787

Utgivningsår:20140109

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: internet, digitala medier och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Focusing on cross-media communication as it unfolds in everyday contexts, the idea of this book is not to provide a universal definition of ‘everyday life’ but to provide different insights into everyday life from a user-centric perspective on cross-media communication. A key contribution of the book will be a more…
Köp här

Isbn: 9789187957383

Utgivningsår:20161201

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: ungdomar Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: internet, digitala medier och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Ongoing digitalization has fundamentally transformed the entire media landscape, not least the domain of news. The blurring of previously sharp distinctions between production, distribution and consumption have challenged the established news industry and brought into question long-held assumptions of what journalism…
Köp här

Isbn: 9789188855022

Utgivningsår:20181204

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Köp här

Isbn: 9789186523367

Utgivningsår:20120319

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Ulrika Facht, Jonas Ohlsson

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Det svenska medielandskapet utvecklas i ett nära samspel med det med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2021 får läsaren en aktuell och bred översikt över dagens svenska…
Köp här

Isbn: 9789188855435

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Gregory Ferrell Lowe, Christian S. Nissen, Christian Edelvold Berg, Robert G. Picard, John D. Jackson, Josef Trappel, Erik Nordahl Svendsen, Chris Hanretty, Tom Moring, Sebastian Godenhjelm, Annette Hill, Jeanette Steemers

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Film-, tv- och radioindustri Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
In September 2007 the BBC rounded up an international group of the usual suspects for a conference. Public broadcasters, policy makers and media researchers from Britain and beyond deliberated Repositioning Public Service Broadcasting: The BBC Charter Renewal and its Global Aftermath. Emphasising the global aftermath…
Köp här

Isbn: 9789186523169

Utgivningsår:20110323

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Oluf Jørgensen

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Free access to public records is crucial to democratic control and participation. Rules of law and legal practice concerning access and secrecy are of far-reaching significance to all sectors of society and to the relationship between citizens and the state. Access to Information in the Nordic Countries demonstrates…
Köp här

Isbn: 9789186523992

Utgivningsår:20141016

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Jonas Ohlsson, Ulrika Facht

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Försäljning och marknadsföring Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Press och journalistik Reklam och annonsering
Kampen om reklamen handlar om vad digitaliseringen av reklammarknaden har fått för konsekvenser för de nordiska medieföretagens möjligheter att finansiera sin journalistiska verksamhet. I takt med att konkurrensen om reklaminvesteringarna har ökat har många medieföretag fått se sina reklamintäkter sjunka, i vissa fall…
Köp här

Isbn: 9789187957543

Utgivningsår:20170510

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BB

av:Christopher Ali, Manuel Puppis

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Public Service Media (PSM) across Europe and beyond are increasingly under pressure, with both their role in a digital environment and their funding widely scrutinised. As a result, PSM organisations are constantly in a defensive position. Following attempts to demonstrate their “public value”, discussion is now…
Köp här

Isbn: 9789188855749

Utgivningsår:20230620

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Boken innehåller artiklar i vilka olika forskargrupper och enskilda forskare vid svenska universitet och högskolor analyserar och diskuterar aktuella frågeställningar kring medier. Här ges också en exposé över fyra decenniers medieutveckling. Därefter följer en samlad statistisk översikt över svenska medier, indelad i…
Köp här

Isbn: 9789186523794

Utgivningsår:20140219

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
War reporting has traditionally been a male activity. Elite sources like politicians, high ranking military officers and state officials are collectively still dominated by men, and it will take more than the presence of an increased number of female journalists to change this male hegemony. There is, though, no…
Köp här

Isbn: 9789187957420

Utgivningsår:20221019

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Olle Findahl

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
I det närmaste alla barn och ungdomar i åldrarna 9 till 24 år i Sverige använder internet. De flesta använder internet dagligen, ju längre tid ju äldre de är. Men det innebär inte att de har slutat använda traditionella medier, säger professor Olle Findahl, som har genomfört en undersökning av barn och ungas…
Köp här

Isbn: 9789186523381

Utgivningsår:20120301

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Having traditionally been institutions mainly concerned with knowledge preservation and presentation, cultural institutions are increasingly trying to enable audience participation and co-production. A major explanation behind this shift is the possibilities (and demands) brought about by new technology. Media…
Köp här

Isbn: 9789187957925

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2020 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000…
Köp här

Isbn: 9789188855480

Utgivningsår:20210527

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BE

av:Edward Humphreys

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Rapporten undersöker det juridiska ramverket och de juridiska osäkerheter som råder gällande utveckling, produktion och handel med programformat på framför allt svensk men också på skandinavisk, europeisk och internationell nivå. Programformat i den här bemärkelsen har vanligen avsett TV-program (och har därför ofta…
Köp här

Isbn: 9789186523176

Utgivningsår:20110408

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Gender equality has been a hallmark for the Nordic countries for decades and they are used to being among the top five in the Gender Gap Index conducted by the World Economic Forum. There is a political consensus that society should ensure that both men and women have the same rights, obligations and possibilities. In…
Köp här

Isbn: 9789187957000

Utgivningsår:20141126

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Eva Novrup Redvall, Christa Lykke Christensen, Pia Majbritt Jensen

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Åldersgrupper: ungdomar Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: tv och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Scandinavian children and adolescents’ media consumption has changed dramatically in the past decade. Films, series, and social media content on global platforms like Netflix, Disney+, and YouTube are now a major part of young people’s media diet, while encounters with domestic films, series, and platforms are in…
Köp här

Isbn: 9789188855800

Utgivningsår:20231023

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Film-, tv- och radioindustri Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
In this transitional, transformative era for media it is both daunting and exciting to consider, the implications of what RIPE stands for: Re-visionary Interpretations of the Public Enterprise. RIPE is a unique network that hosts a biennial gathering of scholars from around the world who share a particular interest in…
Köp här

Isbn: 9789186523848

Utgivningsår:20140317

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Jonas Ohlsson

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Industrier och branscher Kulturvetenskap och medievetenskap Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Medievetenskap Press och journalistik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
I den här rapporten presenteras och diskuteras den strukturella och ekonomiska utveck­lingen inom den svenska dagspressen under 2000-talet. För datainsamling och analys svarar fil. dr Jonas Ohlsson, medieforskare vid Nordicom vid Göteborgs universitet. Rapporten har genomförts på uppdrag av Medieutredningen (Ku…
Köp här

Isbn: 9789187957468

Utgivningsår:20170301

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: internet, digitala medier och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Inequalities are the unwanted companions of media and communication. Tradi­tional analogue mass media were criticized for creating inequalities by being biased, serving hegemonic interests, and accumulating far too much power in the hands of mighty industrial conglomerates. Under the digital regime, most inequalities…
Köp här

Isbn: 9789188855107

Utgivningsår:20190322

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Boken och litteraturen har varit föremål för fem större statliga utredningar – den första tillsattes 1948 och därefter kom utredningarna 1968, 1982, 1996 och 2002. Fyra av utredningarna har bok i namnet medan 1968 års mer omfattande utredning benämns litteraturutredningen men slutbetänkandet bär titeln Boken. Den…
Köp här

Isbn: 9789186523428

Utgivningsår:20120523

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BH