Bläddra

En god natt – Så sover du bättre

Kategorier: Att hantera personliga problem Coping with sleep problems Familj och hälsa Hälsa, relationer och personlig utveckling

En god natt – Så sover du bättre

Kategorier: Att hantera personliga problem Coping with sleep problems Familj och hälsa Hälsa, relationer och personlig utveckling
Köp här

/LÄTTLÄST/

Att komma till ro och sova gott

 

Har du svårt att sova? I så fall är du inte ensam. Många av oss sover dåligt i perioder. Orsakerna till det kan vara flera, som stress, oro eller smärta. På samma sätt som skälen till sömnproblem kan variera kan också lösningarna se väldigt olika ut.

I En god natt hjälper psykolog Helena Kubicek Boye dig att fundera kring din sömnsituation. Vad skulle du kunna göra för att få bättre förutsättningar att sova gott? Det kan handla om allt från att skippa kaffet och stänga datorn till att göra enkla avslappningsövningar. Hur sovrummet ser ut spelar också roll: kanske skulle du sova bättre om det var svalare och mörkare? I boken får du också kunskap om våra sömncykler, hur sömnen ser ut under olika faser i livet och vad som händer i kroppen när vi sover och när vi inte sover.

 

Författaren och psykologen Helena Kubicek Boye har lärt många att hitta tillbaka till en god sömn. Hon har skrivit flera böcker om konsten att sova som vänder sig till både barn och vuxna.  

 

"Författaren ger konkreta och tydliga svar på alla frågorna, som kan vara till stor hjälp för att lösa ett svårt problem som påverkar både kropp och själ. Boken [ ] är en viktig handbok för att få bättre sömn. Den kan med fördel användas inom undervisning, vård och som självhjälpsbok." Margareta Fridstjerna, BTJ-häftet nr 16, 2021.