Bläddra

Copyboken : gör läsare till kunder, förvandla ord till pengar

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Försäljning och marknadsföring Skrivande och redigering Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt
Köp här

Copyboken : gör läsare till kunder, förvandla ord till pengar

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Försäljning och marknadsföring Skrivande och redigering Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt
Köp här

NOMINERAD TILL PUBLISHINGPRISET 2023!

NOMINERAD TILL "ÅRETS MARKNADSFÖRINGSBOK 2023" (Sveriges Marknadsförbund)!

Copyboken har redan sålt i över 3 300 exemplar.

En väldig bra bok om copywriting. Varken mer eller mindre.
– Magnus Jakobsson, copywriter och chief creative officer, The North Alliance

Som copywriter vill du att folk ska läsa det du skriver. Men mycket som skrivs blir aldrig läst. Och om ingen läser, kommer ingen heller köpa. Dina texter läcker pengar.

Copyboken visar hur du skriver så att din läsare lägger märke till dig, läser det du skriver och köper det du vill sälja. Boken lär dig mästarnas knep som gör läsare till kunder. Och du får beprövade verktyg, formler och argument som förvandlar dina ord till pengar.
Mattias Åkerberg är din ciceron in i copywritingens förtrollande värld. Han är mannen bakom den belönade succébloggen Please copy me, och har sedan 2006 utbildat över 25 000 drivna i konsten att skriva reklam (bland annat genom den för alltid slutsålda boken Sälj det med ord).

Du och Mattias startar nu Copymaskinen, så att du kan lära dig alla moment i det grundläggande arbetet att lyssna för att hitta insikter, tänka för att förstå drivkrafter och hitta de spakar som får orden att flyga. Du får stenkoll på yrket copywriter, och du får veta varför ”att skriva säljande” är ett lika mycket mekaniskt som kreativt uppdrag.

I Copyboken möter du också tio av Sveriges mest begåvade, meriterade och belönade copywriters:

  • Björn Engström, Forsman & Bodenfors
  • Daniel Vaccino, Oatly (numera på Åkestam Holst Syd)
  • Linda Elers, M&C Saatchi Stockholm
  • Hanna Belander, Nordax Bank (tidigare på Forsman & Bodenfors och King)
  • Stephanie Moradi, Åkestam Holst
  • Rebecka Osvald, frilans (tidigare på Garbergs och Forsman & Bodenfors)
  • Tommy Lundberg, Great Words (tidigare på Lundberg & Co och Brindfors)
  • Emma Zetterholm Kling, frilans (tidigare på Forsman & Bodenfors)
  • Mattias Jersild, frilans (tidigare på SWE Advertising Agency)
  • Fredric Thunholm, Wavemaker / M Group (tidigare på Klarna och dos Santos & Thunholm)


Sagt om Copyboken

En saftig mix av matnyttigheter som ger bra med kött på benen för den som vill ge sig ut i copyvärlden. 
– Ida Backman, copywriter, Oatly

Jag läser aldrig faktalitteratur, men Mattias Åkerbergs bok förbeställde jag UTAN ATT BLINKA!
– Louise Carlstedt, copywriter, Febbsit Branding

Avsnitt ur Copyboken, ett litet urval:

  • Vad är grejen med copywriting?
  • Det ÄR motigt i början
  • Din uppdragsgivare vill få effekt
  • Andas in – bli gravid
  • Utan spaning, ingen aning
  • Väck din förundran – du vet inte allt
  • Läsaren är boss och expert
  • Vilket jobb gör din produkt?
  • Tankar och text tar tid
  • Ge dig av
  • Begränsningar är bäst
  • Skriv så det gör ont
  • Skriv utan att ändra
  • Skriv som du snackar
  • Bygg en brygga
  • Stryk första meningen
  • Förklara och försvara
  • Mät för att se om texten når målet
  • Orden stannar på jorden


Mer om Copyboken


Copyboken är formgiven av Anders Söderberg och Åsa Dahlback på Dahlback/Söderberg i Göteborg. Bokens fotografier är tagna av David Einar. Boken är också rikligt illustrerad. Copyboken är tryckt i Sverige, i en begränsad upplaga, och är 362 sidor. Utgivande förlag är Please copy me. Författare är Mattias Åkerberg, som jobbat som copywriter sedan 2006, och tidigare har skrivit boken Sälj det med ord.