Bläddra

Skriva uppsats med kvalitativ metod : en handbok

Kategorier: Forskning och informationshantering Högre utbildning och vidareutbildning Pedagogik Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och samhällsvetenskap Skrivande och redigering Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt Vetenskapsmetod
Utgått

Skriva uppsats med kvalitativ metod : en handbok

Kategorier: Forskning och informationshantering Högre utbildning och vidareutbildning Pedagogik Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och samhällsvetenskap Skrivande och redigering Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt Vetenskapsmetod
Utgått

I början av arbetet med att skriva en uppsats uppstår många frågor, till exempel: Hur vet jag att jag formulerat ett relevant problem? - Har jag valt rätt empiriskt material? - Är det lämpligt med intervjuer eller observationer? - Hur ska jag strukturera min text för att få fram min poäng på bästa sätt? - Vad är egentligen en teori? - Hur ska kvaliteten i arbetet kunna bedömas? Skriva uppsats med kvalitativ metod är en bred och lättillgänglig handbok som på ett överskådligt sätt ger dig svar på dessa frågor – och många fler.
Boken kan användas både under introduktionskurser, där du som student för kanske första gången möter metodfrågor, ända upp till examensarbetesnivå, där den ger en snabb överblick över olika tillgängliga metoder och visar på frågeställningar som du måste hantera under uppsatsprocessen. Förhoppningen är att du efter att ha läst boken förstår hur en akademisk text fungerar och hur kvalitativ metod kan användas.
I denna andra upplaga har avsnitten kring teorins roll och problemformulering utvecklats ytterligare, och boken har fått en allmän uppdatering.

Om författarna

Johan Alvehus är professor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet.

Recension

På ett lättillgängligt, välformulerat och tankeväckande sätt pekar författaren ut och belyser centrala metodologiska teman i vid mening. Även för den redan något initierade kan boken vara av stimulerande värde. Förslag till vidare läsning och en intressant lista på referenslitteratur gör denna lilla text till en innehållsrik kunskapsgruva att söka sig fram i." BTJ häfte 14106003 Lektör Bosse Forsén