Bläddra

Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning Språkundervisning: teori och metod Undervisning i specifika ämnen

Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning Språkundervisning: teori och metod Undervisning i specifika ämnen
Köp här

Språklig medvetenhet stärker en individs språkliga repertoar och utvecklar språket, ordförrådet och språkförståelsen. Den gör språkanvändningen mer uttrycksfull, nyanserad och färgstark. Språklig medvetenhet bemäktigar.

Denna bok ger en fördjupad förståelse för, och konkreta tips på, hur språklig medvetenhet kan fungera som arbetsredskap för både pedagoger och elever. Därigenom kan de kollegiala samtalen fördjupas och hela förskolans eller skolans språkmiljö gynnas.

Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år riktar sig till alla yrkesverksamma i förskolan och skolan, liksom till lärarutbildare och blivande lärare. Den passar även barn- och skolbibliotekarier, föräldrar och alla som är nyfikna på hur viktigt det är med rövarspråket (jojätottotevovikoktotigogtot, fofakoktotisoskoktot!), vad det är för skillnad på Pakistan och Gamla stan eller kanske undrar hur mormors bil låter och om ”jaskabagåpåtoa” är en förkortning eller inte.

”En stark språklig medvetenhet, liksom en stark språklig kompetens, är en demokratisk rättighet som måste ges alla barn och elever för att de ska kunna använda språket som verktyg för att uttrycka och förstå sina behov, tankar och åsikter.”
Ur kapitel 2