Bläddra

Undervisa för framtiden : med hållbar utveckling i fokus

Kategorier: Biodiversitet, biologisk mångfald Geovetenskap, geografi, miljö och samhällsplanering Miljön Miljötänkande och miljöideologi Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Tillämpad ekologi Undervisning i specifika ämnen

Undervisa för framtiden : med hållbar utveckling i fokus

Kategorier: Biodiversitet, biologisk mångfald Geovetenskap, geografi, miljö och samhällsplanering Miljön Miljötänkande och miljöideologi Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Tillämpad ekologi Undervisning i specifika ämnen
Köp här

Lär dig integrera hållbarhetsfrågor i undervisningen.

I den här boken ger läraren och tidigare journalisten Jonas Pietrzak Edlund nycklarna till ett ökat engagemang för att tillsammans med eleverna ta dig an vår tids största samhällsutmaning.

Av alla utmaningar som människan och allt som lever på planeten står inför sticker två av dem ut. Den ena är framtiden för den biologiska mångfalden, den andra hur vi ska överleva i en värld som blir allt varmare. Trots att det finns en medvetenhet om att vi måste agera för att ta hand om planeten hinner vi sällan med undervisningen i hållbarhet.

I bokens två delar får du både en känslomässig och en faktabaserad grund att utgå från i undervisningen samt många praktiska lektionstips och metoder invävda i alla skolämnen.

Oavsett vilket stadium du jobbar med och vilket ämne du undervisar i är bokens innehåll användbart och angeläget – hållbarhetsfrågor ska genomsyra hela skolans undervisning.

Jonas Pietrzak Edlund är lärare på högstadiet och har engagerat sig i klimat- och miljöfrågor sedan tidigt 90-tal. Han är utbildad biolog och journalist och arbetade under många år på Vetenskapsradion, Sveriges Radio.

Ur bokens förord:
"Jonas Pietrzak Edlund har skrivit en lättläst, personlig och faktabaserad bok som ger båda djupa kunskaper och konkreta planeringsverktyg i lärarens arbete för en bättre framtid. Jag hoppas den ska sprida ringar på vattnet så att alla lärare i hela Sverige hittar sin väg in i den fascinerande och meningsfulla uppgift som lärande för hållbarhet är."
/Lisen Schultz, forskare inom hållbarhet och vice chef, Stockholm Resilience Centre (Stockholms universitet)