Vad räknas i förskolan? – Matematik 3-5 år
I Vad räknas i förskolan? Beskriver författaren grundläggande förmågor i matematik som barn utvecklar i samspel och kommunikation med andra. Boken bygger på den internationella forskningen inom området och ny praxisnära forskning från nordisk förskoleverksamhet. Autentiska exempel från verksamheten varieras med teoretiskt förankrad diskussion i syfte att ge läsaren stöd för sin professionsutveckling. Med ökade kunskaper om matematiska förmågor och färdigheternas grunder har lärare en större beredskap att möta och stödja varje barns lärande och utveckling.
Professionsutveckling förutsätter också självreflektion. En betydande del i boken är därför problematisering av förskollärarens förhållningssätt och vilken inverkan det har på barns möjligheter att lära i förskolan.
Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare som önskar fördjupa sitt matematikdidaktiska kunnande och utveckla sina färdigheter att organisera för meningsfullt och målinriktat matematiklärande i förskolan.