 
		Så mäts socialt hållbart värdeskapande
Så mäts socialt hållbart värdeskapande
	Kategorier: 		Affärsetik och samhällsansvar		Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management		Företagsekonomi och management		Hållbar utveckling för företag		Organisationsteori och beteende
Med hjälp av SROI-metodiken och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.
Boken lyfter även fram potentialen i att kombinera affärsnytta med sam-hällsnytta. Det kräver i sin tur att organisationer kan mäta samhällsnytta på ett konkret sätt, precis som affärsnytta kan fångas in med ekonomiska mått som kostnadsbesparingar, överskott och investeringar. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer och konkreta tips för att utvärdera och precisera verksamhetens hållbara värdeskapande.
 
				 
							
						 
							
						 
							
						 
							
						 
							
						