Sökresultat för Natalia Karlsson...
Rensa filter?
Matematikämnets didaktik handlar i första hand om undervisningens innehåll och hur elever kan tillägna sig matematiken. Målet är att eleverna ska få ett bra förhållningssätt till ämnet och en förmåga att förstå och använda matematiken.
I den senaste kursplanen i matematik, Lgr 11, sammanfattas undervisningens syfte i…
Matematik kan beskrivas som en abstrakt och generell vetenskap för problemlösning och metodutveckling. För eleven handlar det om att lära sig använda matematiska modeller som inte bara löser enstaka problem, utan modeller som kan modifieras och generaliseras till att lösa olika problem och nya typer av problem.
I…
De matematiska strukturer som ligger till grund för skolans matematik förtjänar att lyftas fram eftersom de gör matematiken överskådlig och begriplig. I den här boken visar Wiggo Kilborn och Natalia Karlsson hur dessa matematiska strukturer kan förklara matematiska samband samt konkretisera och generalisera…
För att tränga in i matematikens abstrakta natur behövs en konkretisering, som belyser och skapar förståelse för matematiska modeller, metoder och formler. Ju yngre eleverna är, desto större är behovet av konkretisering. Det är med hjälp av en sådan konkretisering som en elev lär sig abstrahera och resonera utan hjälp…
Kategorier:
Matematik
Matematik och naturvetenskap
Pedagogik
Samhälle och samhällsvetenskap
Undervisning i specifika ämnen
För att bygga upp en matematikundervisning som utgår från aktuell forskning och skolans behov, krävs en hållbar lärarutbildning. Eftersom lärarutbildningen måste utgå från studenternas aktuella kunskaper i matematik, blir en central fråga hur de tillägnat sig sina kunskaper och uppfattningar. Mot denna bakgrund har vi…
Kategorier:
Matematik
Matematik och naturvetenskap
Pedagogik
Samhälle och samhällsvetenskap
Undervisning i specifika ämnen
Redan under de första skolåren bildar sig elever en uppfattning om matematik. Om denna uppfattning är mindre bra kan den kan skapa problem under senare skolår. Sådana problem återfinns även hos lärarstudenter och är ofta så väl befästa att de är svåra att förändra. Detta gäller inte minst hur elever och studenter…