Bläddra

Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen

Kategorier: Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning Språkundervisning: teori och metod

Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning : en introduktion till ELSA-modellen

Kategorier: Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning Språkundervisning: teori och metod
Köp här

Hur kan arbetslaget utveckla sin språkmedvetenhet? Och hur kan pedagoger i förskolan aktivt stödja barns språkutveckling? Det är frågor som behandlas i denna bok.

Här beskriver forskarna Karin Rönnerman och Ann Nordberg hur de tillsammans med två förskolor har utvecklat ett språkstödjande arbetssätt med hjälp av aktionsforskning. Arbetslagen har använt sig av ELSA-modellen (Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner) för att identifiera, observera, diskutera och förändra sitt språkstöd i vardagen. Projektet har gett pedagogerna ett praktiskt verktyg för att medvetandegöra hur de kommunicerar med barnen i syfte att stimulera barnens språkutveckling:

ELSA-modellen har berikat mitt liv, för jag ser vilken makt ord har i smått och stort. I arbetslivet ser jag stora förändringar, som jag kommer att bära med mig livet ut.

Modellen, som är ny i Sverige, är användbar på alla förskolor som vill utveckla en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i sitt arbete.

Karin Rönnerman är professor i pedagogik och förskollärare. Ann Nordberg, är docent i pedagogiskt arbete och legitimerad logoped. Båda är verksamma vid Göteborgs universitet.  

Innehåll
Förord
Inledning

Kapitel 1: Hallen även en plats för undervisning

Kapitel 2: Vetenskaplig grund för språkstöd
Språkforskning till grund för dimensionerna
Att reflektera över

Kapitel 3: Aktionsforskningsprocessen
Sex steg i aktionsforskning
Centrala moment i aktionsforskning
Aktionsforskning ur olika perspektiv
Att reflektera över

Kapitel 4: ELSA-modellen i praktiken
Hallen i fokus för barn i åldrarna 1 3 år (Ugglan)
Måltiden i fokus för barn i åldrarna 3 5 år (Hajen)
Samlingen i fokus för barn i åldrarna 4 5 år (Fjärilen)
Att reflektera över

Kapitel 5: Gemensamma erfarenheter av ELSA-modellen
Ökad medvetenhet
Vikten av struktur
Språkstödjande arbete för ett hållbart kvalitetsarbete
Fortsatt arbete vad tar vi med oss?

Efterord
TACK!
Litteraturlista
Bilagor
Bildförteckning