Sökresultat för Liber AB...
Rensa filter?
Observera att denna print on demand-utgåva till innehållet är identisk med 28:e inbundna upplagan från 1994.
I denna upplaga, bearbetad av Lena och Bengt Jonsell, har taxonomin och nomenklaturen moderniserats. Ett antal arter, som nu uppfattas som inhemska, har lagts till. Utbredningsuppgifterna har uppdaterats och…
Kategorier: Informationsteknik
Effektstyrning av IT
IT-produkter skapar i sig inga effekter – de uppstår i användningen. För att få avsedd effekt av sina investeringar borde alla beställare aktivt styra sina projekt mot dessa effekter. Det låter självklart, men är det inte i praktiken.
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: företagsekonomi Läromedel: samhällsorienterande ämnen och humaniora
Karlssons FiKa-bok behandlar ekonomistyrning och ekonomisk planering, resultatplanering och lönsamhetsbedömning, produktkalkylering, investeringskalkylering och finansiell planering.
Den här lösningsboken har utförliga lösningar till uppgifterna i såväl tillämpningsboken som faktaboken i serien.
Vi bär alla på rädslor eller orosmoment av olika slag. De sätter prägel på vår vardag, påverkar våra beslut och leder ibland till konflikter. De stressar och håller oss tillbaka i tillvaron, ibland medvetet och ibland omedvetet. En viktig nyckel till att må optimalt och förverkliga hela sin potential är därför att möta…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Institutionell teori är en teoribildning som belyser varför organisationer inte fungerar som de rationella verktyg de är tänkta att vara. Den sätter fokus på hur organisationer styrs av omgivande faktorer, invanda mönster och tillfälliga moden snarare än av rationalitet.
Läs mer
Inom den skandinaviska…
Zlatan, Anja, Tiger, Judit, Mozart – var kommer dessa fantastiska talanger från?
Inom sport, musik och affärsvärlden återkommer fenomenet gång på gång. I arbetslivet kallas det för kriget om talangerna. Media målar upp mustiga bilder om en föränderlig arbetsmarknad där framgång skapas genom kraften hos begåvade…
Vi kommunicerar ständigt. Ändå saknar de flesta kunskap om kommunikationens grunder. I denna handbok lär du dig skilja på god och dåligt fungerande kommunikation och vilka fyra förmågor som behövs för att bli helt överens!
Extern vd så lyckas du innehåller 15 framgångsfaktorer som skapar förutsättningar för ett fruktbart samspel mellan extern vd och ägare. Ett case inleder varje framgångsfaktor och löper som en röd tråd genom boken. En tydlig struktur, konkreta tips och råd samt många exempel gör boken praktiskt användbar för vd:ar,…
Livet är svårt. Det finns inga enkla genvägar till lyckan. Uppmärksamhet, ihärdighet och vilja hjälper oss på Den smala vägen till psykologisk och andlig utveckling. Var och en av oss har en kraft som driver oss att välja Den smala vägen. Det enda som egentligen kan hindra oss är lättja. Boken har i över nio år varit…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Projektledning
Det blir allt vanligare att arbeta i projekt både i företag och i organisationer. Nya verksamheter startar ofta som projekt och förändringar genomförs i projektform. I många företag och organisationer lever flera projekt sida vid sida med "den vanliga verksamheten". Det finns också många företag, och andelen…
Vad är det som gör att man lyckas inom försäljning av kvalificerade konsulttjänster? Hur gör man för att öka resultatet av sina insatser och hur skapar man affärer med god vinstmarginal? Dessa är frågor som många konsultföretag brottas med, och där några lyckas bättre än andra. I den här boken får du veta hur de mest…
Sverige ställer om från tillverkning till handel och allt fler blir involverade i samarbeten med kunder. I takt med denna kommersialisering av samhället ökar betydelsen av affärsmannaskap. Men vad är det och hur gör man?
Den här boken ger svaren genom praktiska råd och belysande exempel. Den vänder sig till dig som är…
Har du ett kreativt yrke och är verksam som exempelvis illustratör, designer, musiker, fotograf, grafisk formgivare eller konsthantverkare? Vill du bli bättre på att ta betalt för det du skapar? Då är det här boken för dig! Här får du hjälp att sätta rätt pris på din produkt eller tjänst – så att du kan leva på…
Customer Relationship Management CRM fick hedersomnämnande som Årets Marknadsföringsbok 2001 av Sveriges Marknadsförbund.
Konkurrensen om kunderna ökar hela tiden. Antalet val en kund gör ökar likaså. Vad är det som gör att vissa företag lyckas behålla sina kunder bättre än andra? Svaret är att de arbetar aktivt med…
Handbok för personlig försäljning ger inte alla svar och lösningar. Däremot får du massor av nyttiga tips och övningar, goda råd och belysande exempel från Sveriges mest erfarna experter på försäljning och affärsmannaskap. Den här andra upplagan av boken är kompletterad med ett nyskrivet kapitel om kundens…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Byråkratin är den vanligaste organisationsformen i vårt samhälle. Det är också den kanske mest kritiserade. Byråkratier framställs ofta som stelbenta miljöer med ineffektiva handläggare. Med denna bok vill författaren ge en mer balanserad och rättvisande bild av den roll byråkratimodellen har haft och alltjämt har i…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Debatten om vargens vara eller icke vara i svenska skogar är högljudd och mer aktuell än någonsin. Varghatare står mot vargkramare. Den ena sidan vill inte ha några vargar alls och den andra vill låta vargstammen växa sig stark och livskraftig. Båda sidor anser sig ha rätt och det är svårt att se hur de någonsin ska…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Alla kan skriva. Visst är det så. Det är samtidigt lika självklart att en del texter engagerar mer än andra. Och att en text kan vara glasklar medan en annan är rörig och saknar struktur.
Läs mer
Din vardag på jobbet är full av möten med andra människor. En stor del av dem sker via det skrivna ordet i de sociala…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher It-sektorn Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Har du nyss startat ett e-handelsföretag eller funderar du på att göra det? Har du en fysisk butik som du vill komplettera med en e-butik? Vill du vidareutveckla och förbättra en etablerad e-butik? Då är det här boken för dig!
E-handel – så driver och utvecklar du den är en praktisk handbok som vägleder och inspirerar…
Sveriges mest hyllade bok om CSR har kommit ut i en ny, uppdaterad upplaga med över 160 fullt sökbara konkreta exempel på hur företag tjänar pengar på att jobba med hållbarhet. Insikten om att företag genom att bidra till att lösa samhällsproblem kan öka sin innovationsförmåga, konkurrenskraft och lönsamhet märks i…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Omfattande förändringar pågår i företag och organisationer: 40-talisterna går i pension och in kommer Generation Y – 80-talisterna som vill göra skillnad. Det här är en generation konsumenter och medarbetare som har vuxit upp i ett samhälle med många möjligheter och val, ständig kommunikation och stora sociala…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Nominerad till Årets HR-bok 2009!
Den här banbrytande boken visar hur en organisation på bästa sätt bygger upp sin kriskommunikation, fördelat på de tre olika faserna före, under och efter en kris. Den bygger på aktuell forskning och teori varvas med praktikfall och konkreta råd.
Det går knappt en dag utan att vi nås…
Kategorier: Affärsetik och samhällsansvar Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation
För första gången finns nu en utarbetad etisk kod för chefer.
Den här boken är den första etiska koden i Sverige som särskilt vänder sig till chefer. Boken tar upp etiska problem och klargör etiska värden och normer för arbetet som chef inom olika samhällssektorer och branscher samt på olika nivåer i en…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Tio sanningar er marknadsavdelning mörkar sätter fingret på några av de mest seglivade myterna om varumärkesbyggande och beskriver hur ledningen kan angripa dem i vardagen. Med kapitel som ”Glöm branding”, ”Glöm USP:en” och ”Glöm varumärkesplattformen” gör Tomas Conradi upp med gamla sanningar och visar hur…
Att ensam ställa sig framför andra människor och tala brukar toppa listorna på vad vi människor fasar allra mest för att göra. Vi är många som lider av rampfeber. Varför? Och hur hanterar man den? Vad är det vi är så rädda för? Varför är rampfeber ett problem som det talas så tyst om? Varför är rampfeber så svår att…
Framgångsrika företag ser till att kunderna känner sig värdefulla och lyssnade på. Sociala medier är effektiva verktyg för att få den nära och direkta kontakt som efterfrågas. Och om de används rätt kan de skapa såväl goda kundrelationer som ökad lönsamhet.
Sociala medier har gett företag – och kunder – en helt ny…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation
Konflikthanteringsboken
Konflikter av olika slag – från alldagliga missförstånd till djupa motsättningar som rör hela organisationen – finns på alla arbetsplatser. De väcker ofta starka känslor och kan vara svåra att hantera. Boken beskriver hur och varför konflikter uppstår, hur man reagerar på och agerar…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Ledarskap är svårt. Speciellt svårt – och speciellt avgörande – är ledarskapet i starkt påfrestande situationer. Hur gör man som chef och ledare för att situationen ska lösas på bästa sätt för alla inblandade? För att leda sin grupp, sitt företag, ja, kanske sitt land genom en svår händelse och komma…
En handbok för alla som arbetar i butik. Boken ger kunskap och mod att vilja och våga förändra och förbättra din verksamhet. Här får du veta hur du skapar en helhet i erbjudandet till kunden och hur du kan öka din försäljning och lönsamhet. Teori och internationell forskning varvas med många praktiska exempel.
Läs…
Socialkonstruktivism
-positioner, problem och perspektiv
Boken är en klar och pedagogisk introduktion i socialkonstruktivism – ett av de dominerande synsätten när det gäller förhållandet mellan natur och kultur.
Den nya diskrimineringslagen ställer krav på att arbetsgivare ska bedriva ett målinriktat arbete mot diskriminering och för likabehandling. Men vad betyder det och hur kan du göra?
Den här boken vänder sig till dig som är chef, fackligt ombud eller på annat sätt arbetar med personalfrågor. Förhoppningen är att den ska…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Vad är ett varumärke, och vad är det bra för? Varumärken handlar om att göra sig märkvärdig – för att särskilja sig ifrån andra och märkas. Det är den korta förklaringen. Vill du veta mer ska du definitivt läsa den här boken.
Läs mer
Allt du behöver veta om varumärken är skriven för dig som vill lära dig allt (du…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Organisationsteori och beteende
Vi känner alla till dem, vi har alla drabbats av dem och vi deltar alla i dem. Reviren. De är ett grundläggande mänskligt fenomen som finns inte minst på våra arbetsplatser, där de kan ställa till en hel del problem. Det finns, förenklat, tre slags revir: För svagt revir, där gruppkänsla och samhörighet saknas. För…
En inspirationsbok för alla som vill ha ett fruktbart samarbete mellan skolan och de invandrade familjerna – för barnens bästa. Författaren delar med sig av sina erfarenheter av att skapa konstruktiva möten.
Läs mer
Boken vill inspirera och stödja lärare att utveckla goda relationer till föräldrar med…
Den här boken innehåller goda råd och tips för dig som kommer att handleda eller som kommer att handledas. Här beskrivs såväl individuell handledning som handledning i grupp.
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
De senaste årtiondenas förändring av affärslandskapet och samhället ställer krav på företagen att förnya sina innovationsprocesser. Allt fler företag väljer nu att öppna upp sitt utvecklingsarbete och bjuda in utomstående aktörer. Öppen innovation är ett begrepp som börjat få fäste inom såväl näringsliv som…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Digitala kampanjer innebär en revolution inom marknadsföringen. Plötsligt går det att driva kampanjer utan behov av stora medieinvesteringar. Allt som krävs av dig är en genuin förståelse för internet som medium, och förmågan att skapa kreativa lösningar som fångar mottagarnas intresse.
Den här boken ger dig svar på…
De sociala medierna erbjuder fantastiska möjligheter för marknadsföring och opinionsbildning. Och det behöver inte kosta något!
Den här boken ger inspiration, idéer och många praktiska tips på hur du går tillväga. Du får lära dig hur du använder bloggar, Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, poddradio, e-post, Bambuser –…
Vad är du bra på och inom vilka områden uppnår du bäst resultat? När mår du bäst, har mest flyt och får mest gjort? Vilka projekt och uppgifter får dig att utnyttja dina talanger och styrkor till fullo? Har du fått dessa frågor av din chef på dina senaste medarbetarsamtal? Har du som chef ställt dessa så kallade…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Reklamjuridikguiden är en praktisk guide till de vanligaste lagar och branschregler som man kommer i kontakt med vid marknadsföring. Den svarar på de frågeställningar som dyker upp hos en annonsör och reklambyrå när de skapar och lanserar en ny reklamkampanj. Reklamjuridikguiden är en bok för alla som vill lära sig mer…